SPECTO Aerospace

Veilig het luchtruim kiezen dankzij SPECTO Aerospace

Vliegen is nog altijd de veiligste manier van vervoer, al voelt dat voor sommige mensen toch net eventjes iets anders. Hoe blijft een vliegtuig of helikopter in de lucht? En als een vliegtuig of helikopter schade heeft, hoe wordt dat dan gerepareerd? En hoe ben je zeker dat zo’n enorm gevaarte weer veilig het luchtruim kiest? Nou, dat laatste, daar weten ze bij onze klant SPECTO Aerospace alles van!

Elke schade of reparatie, hoe klein ook, kan een flinke impact hebben op de constructieve eigenschappen en dus de veiligheid van een vliegtuig of helikopter. Een uitdaging dus voor alle experts van SPECTO Aerospace om het reguliere onderhoud en de schades aan onderdelen van helikopters en vliegtuigen met uiterste precisie te verzorgen.
Schade door een vogel die in de motorinlaat terechtkomt of een klein deukje in de neus van het vliegtuig moet dan ook snel en adequaat gerepareerd worden. Maar ook regulier onderhoud moet uiterst secuur gebeuren. Als je door de bedrijfshallen van SPECTO op Lelystad-Airport loopt zie je grote motoronderdelen (Air Intakes & Thrust Reversers), vliegtuigneuzen (Radomes) en stuurvlakken (Flight Control Surfaces) liggen. Alles ziet er clean, spic en span uit. En al die enorme vliegtuigonderdelen worden met uiterste precisie behandeld, gerepareerd en gecontroleerd.

Neem schade aan de neus van een vliegtuig als voorbeeld. Voor de positiebepaling en veiligheid van vliegtuigen wordt gebruik gemaakt van radarsignalen (RF). De RF antenne is gepositioneerd in de neus van het vliegtuig. Je kunt je dan ook voorstellen dat, wanneer de vliegtuigneus beschadigd is en gerepareerd moet worden, ook de werking van de antenne kan worden beïnvloedt door een veranderde radardoorlaatbaarheid. Dit testen, meten en zeker weten dat alles weer naar behoren functioneert is daarbij van groot belang. De experts van SPECTO Aerospace combineren bij reparaties, hun eigen kennis en expertise met geautomatiseerde hightech systemen. Zo kan de radardoorlaatbaarheid getest worden met een, in eigen beheer in ontwikkeling zijnde, geautomatiseerd RF test robot. Deze meters hoge robot kan met grote nauwkeurigheid meten en moet uiteindelijk volautomatisch de rapportage kunnen opleveren. Een eigen geïntegreerd positioneringssysteem van SPECTO Aerospace dient het mogelijk te maken om de vliegtuigneus in alle denkbare posities voor de antenne te positioneren.

Jeroen Mast (SPECTO): “De meerjarenontwikkeling van deze geautomatiseerde hightech RF test robot is belangrijk, maar kost veel tijd en uiteraard ook geld. Top Level Punt attendeerde ons op de WBSO subsidie. Deze subsidie levert ons een mooie financiële bijdrage in de loonkosten van onze R&D-medewerkers.”

Stendert de Vries (Top Level Punt) vult aan dat de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) een belangrijke fiscale stimuleringsregeling is voor innovatieve bedrijven in Nederland. “Met de WBSO kun je loon en andere kosten en uitgaven voor R&D-projecten verlagen. Dit verlaagt voor veel ondernemers de drempel om wel die kostbare tijd in nieuwe innovatieve projecten te steken. Je kunt de WBSO aanvragen voor technisch-wetenschappelijk onderzoek of voor ontwikkeling van technisch nieuwe fysieke producten, programmatuur of productieprocessen binnen jouw bedrijf. Het ontwikkelingswerk moet technisch nieuw zijn voor jouw bedrijf en moet door je eigen medewerkers worden uitgevoerd. Een deel van het project, zoals bijvoorbeeld het testen van een prototype, mag je extern laten uitvoeren.”

Jeroen Mast: We ontwikkelen naast de testrobottechniek ook nog een robot die volautomatisch kan schuren en software voor een eigen Digital Twin. Ook dit zijn subsidiabele trajecten waarbij naast de WBSO door Top Level Punt ook de MIT Haalbaarheid subsidie met succes is verkregen. Een mooie combinatie van subsidies om de haalbaarheid en ontwikkeling van deze systemen te kunnen realiseren.

Jeroen Mast en Bianca Buné – SPECTO Aerospace: “Ons werk vraagt expertise, uiterste precisie en de lat ligt hoog. Met Top Level Punt hebben we een subsidie partner gevonden die deze waarden ook hoog in het vaandel heeft. Ze ondersteunen en ontzorgen ons tijdens het hele project en dat niet alleen voor de WBSO, maar ook voor bijvoorbeeld de MIT, SLIM en Praktijkleren. Ze dragen continu nieuwe subsidiemogelijkheden aan die voor ons interessant kunnen zijn en werken de aanvragen voor ons uit. Hierdoor kunnen wij ons volledig richten op onze eigen business, de reparatie van vliegtuig- en helikopteronderdelen.”

Ben jij net als SPECTO Aerospace een innovatieve ondernemer, die bomvol toffe innovatieve ideeën zit? Wellicht is de WBSO of MIT ook iets voor jou! Neem geheel vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek.

En wil je meer weten over SPECTO Aerospace? Bezoek de website

 

Meer projecten